Άγχος

Πως μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε υπέρ μας

Ο όρος άγχος (ή στρες) έχει τη ρίζα του στο αρχαίο ελληνική ρήμα ἄγχω, που σημαίνει σφίγγω ή πνίγω.  Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή, είναι μια απάντηση του οργανισμού σε μια απαιτητική κατάσταση.  Όταν νιώθουμε άγχος το σώμα μας και ο εγκέφαλός μας είναι σε ένταση.  Καθημερινά, και κυρίως με το σύγχρονο τρόπο ζωής, είμαστε εκτεθειμένοι σε καταστάσεις που δημιουργούν ή εντείνουν το άγχος.

Το άγχος μπορεί να είναι θετικό, να είναι λειτουργικό, δεδομένου πως μας κινητοποιεί να ανταπεξέλθουμε σε απαιτητικές καταστάσεις.  Ουσιαστικά μιλάμε για μια δύναμη δημιουργίας.  Όταν όμως αυτό είναι σε έντονο βαθμό και καθημερινό, μας δυσκολεύει να αντιμετωπίσουμε τις καθημερινές μας υποχρεώσεις.    Συναισθήματα όπως θυμός, απογοήτευση και φόβος μπορεί να είναι επακόλουθα του άγχους.  Γινόμαστε απαιτητικοί, ανυπόμονοι και ευερέθιστοι. 

Το άγχος εξαρτάται από τις γνωστικές, συναισθηματικές διεργασίες, τον τρόπο ζωής του ατόμου και τον τρόπο αντίληψης του.  Υπερβολικές προσδοκίες από τον εαυτό μας, προσδοκίες σημαντικών άλλων για τη ζωή μας, κακή διαχείριση του χρόνου μπορεί να είναι πηγές άγχους.  

Κάθε άτομο έχει ένα ορισμένο βαθμό άγχους, ο οποίος θεωρείται φυσιολογικός κάτω από ορισμένες συνθήκες. Όμως σε περιπτώσεις αυξημένου άγχους, μπορεί να συντελέσει στο να υπολειτουργεί το άτομο στις δραστηριότητες του και στο να επηρεάζεται αρνητικά η υγεία του.  Καθημερινά συναντάμε τις αρνητικές συνέπειες του άγχους σε σωματικό και ψυχολογικό επίπεδο. 

Για την αντιμετώπιση αυτού είναι αρχικά να αναγνωρίσουμε τα συμπτώματα και να παρατηρήσουμε ποιες σκέψεις μας προκαλούν άγχος.  Να παρατηρήσουμε τη σύνδεση που υπάρχει μεταξύ αυτών των σκέψεων και το συναισθημάτων.  Είναι να παρατηρήσουμε και να συνειδητοποιήσουμε ότι οι σκέψεις επηρεάζουν το σώμα μας και το σώμα μας τις σκέψεις μας.  Και είναι να αντικαταστήσουμε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές, να παρέμβουμε στις αρνητικές σκέψεις πριν αυτές δημιουργηθούν.